Ayahuasca is niet voor iedereen

 

In het tijdschrift LINDA.meiden staat een artikel over ayahuasca. In een vooraankondiging op linda.nl lees ik: ‘Helemaal para: van auralezen tot tripthee – bestel de nieuwe LINDA.meiden hier.’ Het meisje dat over haar ervaringen vertelt zegt: ‘Vóór ayahuasca zag ik er heel somber uit, maar ná ayahuasca straal ik weer!’ Come on, Linda. Wat een niveau. Dit kan net zo goed over tandpasta, dagcrème of vitamine C gaan. Dit soort vercommercialisering is echt niet wat ayahuasca nodig heeft. Het is zelfs gevaarlijk.

Ayahuasca in Peru
Ik heb drie en een half jaar in Peru gewoond, in Pisac, een klein dorpje in de Sacred Valley, vlakbij Cusco en Machu Picchu. Pisac is een alternatief, spiritueel, expat- hippiedorpje dat een jaar of 30 geleden ontstond toen een Amerikaanse avonturierster, Diane Dunn, daar een healing centrum opende. Er werden ayahuasca retraites georganiseerd voor mensen op zoek naar een spirituele ervaring, voornamelijk rijke toeristen. Het centrum, Paz y Luz, bestaat nog steeds.

Sacred Valley tribe
Het aantal toeristen steeg snel, en na een paar jaar kwam ook Diego Palma naar Pisac, een sjamaan uit Lima die zijn eigen ayahuasca centrum begon en de Sacred Valley Tribe oprichtte. Zo ontstond een spiritueel dorp, waar ayahuasca één van de belangrijkste tools was om trauma te genezen, om te genezen van ziektes en verslavingen, om bewustzijn te ontwikkelen en om het hart te openen. Voor veel mensen was dit de eerste kennismaking met een alternatieve, spirituele levensstijl. Veel mensen gingen er nooit meer weg. Anderen vonden inspiratie die ze mee naar huis namen, om het geleerde daar in praktijk te brengen.

Aya toerisme
Inmiddels zijn er zoveel sjamanen en ayahuasca centra in Pisac en omgeving dat je er iedere dag wel een ceremonie kunt doen. De ayahuasca zelf komt uit de jungle van Peru. Pisac ligt op 3000 meter in het Andesgebergte, daar groeit geen ayahuasca. Er is ook vrijwel niemand van de lokale bevolking die geïnteresseerd is in ayahuasca. De meeste locals weten niet eens wat het is, maar zijn blij dat er zoveel toeristen op af komen, want dat levert inkomsten op. Hostels, restaurants en winkeltjes zijn voornamelijk in handen van de locals, waarvan de meesten oorspronkelijk boeren zijn.

Ayahuasca is niet zonder risico
Ayahuasca is niet zonder risico. Het kan zelfs levensgevaarlijk zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben vóór ayahuasca. Ayhuasca is een spirituele lerares, een spirit met een immense, moederlijke liefde voor de mensheid. Ze wordt niet voor niets ‘Madre Ayahuasca’ genoemd. Ze kan je werkelijkheid openbreken, ze kan de sleutel zijn tot het oplossen van problemen waar je je hele leven mee hebt rondgelopen. Ze kan je de zin van je leven laten zien. Ayahuasca zelf is niet het probleem, maar de onwetendheid rondom ayahuasca is het probleem. De vercommercialisering van ayahuasca is het probleem. Het feit dat er zoveel nep-sjamanen zijn, niet alleen in Zuid-Amerika, maar inmiddels overal in de wereld, is het probleem.

Kan het ook weleens misgaan?
Bij mij is het van de 20 keer dat ik ayahuasca heb gedaan, 2 keer mis gegaan. De eerste keer deed ik een retraite waar we drie ayahuasca ceremonies deden in vijf dagen. De sjamaan kwam uit een lange lijn van Shipibo sjamanen. Hij was één van de beste sjamanen uit Peru. Eén van de functies van de sjamaan is dat hij er tijdens de ceremonie voor zorgt dat entiteiten buiten het veld blijven. Hij moet er ook voor zorgen dat mensen niet te lang of te ver uit hun lichaam gaan. Het is zijn taak om je weer terug te halen als het nodig is, en ervoor te zorgen dat je aura weer gesloten wordt. Dit opschonen, afronden en afsluiten is de taak van de sjamaan, maar wordt bij ceremonies vaak niet gedaan. Bij mij gebeurde het ook niet, die nacht. Ik had geen idee.

Lost in space
Wat ik meemaakte in de weken na die specifieke ceremonie was bizar. Ik werd ‘s nachts wakker en ik wist niet meer wie ik was, waar ik was of wanneer het was. Ik werd wakker in een soort draaikolk van beelden, momenten in tijd en ruimte die zich heel snel afwisselden en waar ik geen enkel houvast had. Ik was mijn anker kwijt in tijd en ruimte. Ik was mijn identiteit kwijt. Daarnaast kon ik niet meer stoppen met huilen. Ik droeg een diep verdriet waarvan ik niet wist waar het vandaan kwam. Op ieder mogelijk moment van de dag barstte ik in huilen uit, zonder specifieke aanleiding, en ik kon er niets aan doen. I had lost it!

Healing en sealing
Dit ging een paar weken zo door, tot ik een healer tegenkwam die zag wat er met me aan de hand was en er iets aan kon doen. Hij verwijderde 6 entiteiten uit mijn systeem. Die had ik blijkbaar tijdens de laatste ceremonie opgepikt. Daarna sloot hij zorgvuldig mijn aura. Aan het eind van de sessie kreeg ik op mijn kop.
‘Het is levensgevaarlijk om dit soort astrale reizen te maken als je niet getraind bent!’, zei hij streng. ‘Ben je niet goed wijs?’
‘Sorry’, zei ik. ‘Het ging vanzelf.’
Toen ik de dag na de healing wakker werd wist ik weer wie ik was, waar ik was en wanneer het was. En ik voelde me kiplekker.

Nazorg is cruciaal
Ik ben dus dankzij een hele goede healer hersteld van een ayahuasca ceremonie die misging. Ik heb geluk gehad, maar veel mensen met dergelijke ervaringen krijgen niet de nazorg die ze nodig hebben en lopen er nog maanden, zo niet de rest van hun leven, mee rond. In Pisac is vorig jaar een team van professionele therapeuten gevormd, waar mensen heen kunnen gaan als ze hulp nodig hebben. Dat zou in ieder ayahuasca centrum het geval moeten zijn.

Soms heb je geen ayahuasca nodig, maar antibiotica
De tweede keer dat het misging was toen ik een ayahuasca ceremonie deed terwijl ik ziek was, zonder dat ik het wist. Ik had geen energie, voelde me vreselijk en wist niet waarom. Ik dacht dat een ayahuasca ceremonie zou helpen, maar de ceremonie zelf kostte me zoveel energie dat ik me er alleen maar beroerder door ging voelen. De sjamaan in kwestie, een bekend healer, zag ook niet dat ik ziek was. Toen ik weken later, op aandringen van een vriendin, een onderzoek in het ziekenhuis liet doen, bleek ik vergevorderde buikvliesontsteking te hebben. Soms heb je geen ayahuasca nodig, maar antibiotica. Ik had nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen, tot ik deze ervaring had. Zo grimmig kan de werkelijkheid soms zijn.

Ayahuasca is big business
De globale vercommercialisering van ayahuasca is een feit. Dat is niet cynisch, maar een trieste observatie. De ideale prooi zijn naïeve Linda-meisjes die een leuk artikel over trip-thee lezen, gaan googelen en allemaal leuke sites ontdekken waar ayahuasca ceremonies en retraites aangeboden worden. ‘Oh kijk, hier doen ze die trip-thee van Linda!’

Waar moet je rekening mee houden als je ayahuasca wilt gaat doen?

– Weet WAAROM je ayahuasca wilt gaan doen. Het is geen trip, geen recreatiemiddel, niet iets wat je voor de lol doet. Zorg ervoor dat je intentie glashelder is. Lukt dat niet? Doe het dan niet. Je bent er nog niet klaar voor.

– Ken je grenzen. Ayahuasca is een karmische keuze. Het verandert de koers van je leven. Het verandert je kijk op de werkelijkheid, het confronteert je met je schaduw, je diepste geheimen, je grootste pijn. Wil je dat echt?

– Zorg ervoor dat je genoeg energie hebt. Ayahuasca kost heel veel levenskracht. Bereid je goed voor door middel van rust, een uitgebalanceerd dieet, meditatie en oefeningen, zodat je fysiek in optimale conditie bent.

– Doe het op een harmonisch moment in je leven, niet als je in crisis bent, of als je burnout of ziek bent. Je moet ook emotioneel en geestelijk goed voorbereid zijn.

– Als je juist ayahuasca wilt doen om van een ziekte te genezen, zoek daar een ervaren sjamaan bij, die hierin is gespecialiseerd. Doe hoe dan ook nooit ayahuasca zonder de guidance van een betrouwbare, ervaren sjamaan.

– Laat je informeren door betrouwbare, ervaren mensen. Maak kennis met de sjamaan, voor je er een ceremonie gaat doen. Stel alle domme en moeilijke vragen die je kunt bedenken en kijk of de sjamaan je openheid en eerlijkheid respecteert. Zo niet, is het geen goede sjamaan.

– Leer de basics over energiewerk, astraal reizen, de boven- en onderwerelden, entiteiten, trauma release, shape shifting en aanverwante onderwerpen, voor je ayahuasca gaat doen. Zegt dat je allemaal niets? Prima, maar dan is ayahuasca waarschijnlijk niet voor jou. Waarom zou je een wereld betreden waar je niet in geïnteresseerd bent?

– Zorg dat je toegang hebt tot nazorg, van de sjamaan zelf, of als dat niet mogelijk is, van een goede therapeut of vriend. Je kunt je na een ceremonie heel kwetsbaar voelen en veel vragen hebben. Het is fijn als je dat met iemand kunt delen die begrijpt waar je het over hebt.

Do you feel the calling?
‘Voel je de calling?’ ‘Voel je je geroepen?’ Deze kreet zie je echt in iedere folder, op iedere Facebook post die over weer een ayahuasca ceremonie of retreat gaat. Terwijl de ‘calling’, het gevoel geroepen te worden door Moeder Ayahuasca, heilig is. Sacred! Als je iets over ayahuasca leest en je denkt: ‘Oh, dat lijkt me leuk, weer eens wat anders’, is dat GEEN calling!

Soul searching
Een echte calling komt vanuit de meest verborgen spelonken van je ziel. Het klinkt door in je diepste wanhoop, je opperste pijn, je grootste verwarring en je meest intense verlangen. Het gaat volledig voorbij aan je gedachten. Het is een gevoel, een weten. Het is een antwoord op jaren van gebed en soul searching. Een calling is iets groots, iets belangrijks. Als het je overkomt, dan vergeet je het nooit meer. Als je het niet zeker weet, dan is het geen calling.

Linda meiden!
Uiteindelijk ben jij de enige die kan bepalen of je wens ayahuasca te doen een calling is of dat je gewoon hip wilt zijn, net als al die andere Linda meiden. Maar na het lezen van dit artikel heb je in ieder geval wat meer voorkennis en een grotere kans om een goede beslissing te nemen.

 

 

 

Delen:

10 Replies to “Ayahuasca is niet voor iedereen”

  1. Beste Sanne,

    Fijn dat je jouw zorgen omtrent het onderwerp Ayahuasca deelt. Ben het in veel opzichten ook zeker met je eens.
    Vooral je zorgen omtrent de hype en het onbezonnen aangaan van dergelijke ervaring deel ik volledig met je.

    Je schrijft: “Uiteindelijk ben jij de enige die kan bepalen of je wens ayahuasca te doen een calling is of dat je gewoon hip wilt zijn, net als al die andere Linda meiden.”

    Vanuit mezelf kan ik zeggen dat ik na jarenlange ervaring en intense processen met moeder Ayahuasca met zekerheid kan zeggen dat mijn intentie in geen geval te maken heeft gehad met ‘hip’ willen zijn.

    Met mijn bijdrage aan het interview wilde ik juist de gelegenheid aangrijpen om (net als jij) het gesprek open aan te gaan, en een volledig en eerlijk beeld scheppen omtrent mijn ervaring, de mindere en goede kanten ervan.

    Dat ik na Ayahuasca pas weer zou stralen ligt dan ook een stuk genuanceerder dan omschreven, geholpen heeft het zeker.

    Echter blijft het media, geschreven vanuit onwetend perspectief en daar ligt dan ook mijn les in deze.

    Dank voor jouw bijdrage.

    P.s. het begrip ‘tripthee’ hebben zij inmiddels op mijn verzoek aangepast.

    Liefs,

    Zhya.

    • Lieve Zhya, dank voor je reactie op mijn artikel. Heel fijn dat je jouw persoonlijke ervaring deelt, en alle respect voor je eerlijkheid en openheid. Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet jou als persoon bedoel als ik het heb over ‘Linda meiden’. ‘Linda meiden’ bestaan wellicht niet eens, maar zijn in dit artikel een metafoor voor naïeve, jonge mensen die vanuit hun onwetendheid makkelijk meebewegen met de volgende hype. Dapper dat je bereid bent om de dialoog aan te gaan over ayahuasca, in Linda en nu ook hier. Super! Nogmaals dank en ik lees graag meer over jouw ervaringen met Madre Ayahuasca. En top dat ze ‘trip-thee’ hebben aangepast! Liefs, Sanne (PS: Die foto van het meisje met dreads dat bij het artikel staat, ben jij dat?)

      • Hoi Sanne,

        Dankjewel voor je reactie!

        Wat betreft je metafoor had ik al een klein vermoeden, toch voelde ik graag mijn intentie met je te willen delen, juist omdat ik je stuk (h)erken.

        Deze gesprekken zijn naar mijn inziens nodig om de bijzondere kracht van moeder Ayahuasca te bewaken voor een ieder die het ten goede komt.
        Correcte informatie is hierbij essentieel, dus nogmaals dank voor je mooie bijdrage.

        De jonge vrouw met dreads ben ik inderdaad :-).

        Ik vertel graag meer over mijn ervaringen, maar zoals je ongetwijfeld zult begrijpen kom ik hier schrijfruimte tekort.

        Om te connecten kun je mij altijd toevoegen via Facebook: Zhya Nuara.
        Instagram: zhyanua

        Ook mooi om jou te lezen, heel herkenbaar.

        Liefs,

        Zhya.

        • Prachtige foto! En wat goed dat ze het woord ‘trip-thee’ vervangen hebben bij Linda! Ik voeg je zeker toe op FB. We keep in touch!

  2. Hi Sanne,
    Wat een belangrijke informatie geef je hier. Bij mij ging het ook mis en ik herken veel van jouw slechte ervaring. Niet meer weten wie ik was, mijn Licht volledig kwijt zijn en zelfs 3 dagen met hoge koorts in bed, waar ik alleen was. Geen nazorg inderdaad, totdat ik incheckte in de Healing House, in Cusco. Waar vele therapeuten en lieve mensen me alles gaven om goed te herstellen. Goed the weten dat die groep therapeuten in Pisac dit hebben opgepakt. Mag ik hun adres of link? Kan handig zijn in mensen doorverwijzen.

    Thanks so much voor dit artikel. Heb het gedeeld. 🙏

    • Hoi Nanda, dank voor je reactie. Ter aanvulling mijnerzijds: ik had mijn ayahuasca ervaringen nooit willen missen, zelfs niet die twee keer dat het misging. Wat ik daarvan geleerd heb heeft mijn werkelijkheid enorm opgerekt en daar ben ik eeuwig dankbaar voor. Dat zeg ik wel achteraf, omdat het allemaal goed gekomen is. Maar het is dus heel relatief, om welke ervaring dan ook goed of slecht te noemen, of te beoordelen dat het goed of fout ging. Het heeft te maken met de ‘scale of things’ en ik verbeeld me niet dat mijn weten weids genoeg is om zeker te weten wat goed of slecht is. However, vanuit een bepaald kader kun je wel degelijk zeggen wat goed en slecht is. Het is de paradox van het leven. De totale ontreddering die mensen kan overvallen na een ceremonie is iets wat je het liefst wilt voorkomen. Psychose, zelfmoord, waanbeelden, agressie, misbruik, zelfs moord, komt voor. Daarom is het hoe dan ook goed te weten waar je aan begint en je goed voor te bereiden. Bezint, eer ge begint. En ook: zorg voor goede nazorg. Ik beoog met dit artikel de naïviteit van mensen rondom ayahuasca te verminderen, vandaar de manier waarop ik het woorden geef. Ik stuur je het adres van de groep therapeuten in Pisac in een privé bericht.

  3. Hoi, mooi stuk, ze zouden het eigenlijk als een follow up moeten plaatsen in de linda meiden. Ik heb het toendertijd ook in peru gedaan en prachtige inzichten gehad. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die het in Nederland doet, weet jij een goeie en betrouwbare? Groetjes Leonie

    • Hoi Leonie,

      Ik heb alleen maar ayahuasca in Peru gedaan. De enige die ik je in NL vanuit eigen ervaring kan aanbevelen is Ellie Vrolijk, van Mens en Aandacht. Ik heb nooit onder haar leiding een ceremonie gedaan, maar ik heb haar persoonlijk in Pisac leren kennen en vindt haar 100% betrouwbaar. Samen met haar partner geeft ze ayahuasca ceremonies in haar centrum in Zeeland, waarbij integratie een belangrijk onderdeel vormt. Toch voel ik terughoudendheid in het aanbevelen van een goede ayahuasca sjamaan of sjamane, omdat het zo persoonlijk is. Wat voor mij goed is, is niet per se goed voor jou. Professionaliteit en ervaring is één ding, integriteit en betrouwbaarheid is een ander ding, maar er spelen nog zoveel andere factoren mee die maken dat een bepaald persoon de juiste persoon is voor jou om een ayahuasca ceremonie bij te doen. Liever zie ik dat je het eerst goed zelf onderzoekt en zeker niet zomaar op mijn advies afgaat. Mij ken je immers ook niet!

Laat een reactie achter bij Leonie Lodenstein Reactie annuleren